Vrijdag 13 september. De dag kon niet beter gekozen worden om het over verkeersongevallen te hebben, al ging het in de nieuwsberichten niet om ongevallen door brute pech. De manier waarop Wathelet samen met het Belgisch Instituut voor VerkeersVeiligheid hardleerse bestuurders willen overtuigen, staat in De Standaard te lezen. In het artikel "Nieuwe campagnes moeten choqueren" kan je enkele merkwaardige zaken lezen. Ten eerste lijkt het daar alsof Staatssecretaris Melchior Wathelet zelf de nieuwe strategie bepaalt. Ten tweede staat er geen nuance in over hoe men gaat choqueren, terwijl dat toch belangrijk is.
Reden genoeg voor collega Karolien Poels van Universiteit Antwerpen en mezelf om onderstaande reactie te schrijven. We stuurden ze ook in naar De Standaard, maar daar kregen we geen reactie.
Wathelet als strateeg
van BIVV: choqueren of blokkeren?
“Nieuwe campagnes moeten choqueren”, zo konden we lezen in
De Standaard van vrijdag. De verkeersveilgheidscampagnes van het Belgisch Instituut voor
Verkeersveiligheid (BIVV), met als letterlijk uithangbord de affiches langs
de kant van onze snelwegen, zouden in de toekomst nog meer gebruik maken van
sterke en schokkende beelden. Wat in dit artikel vooral choqueerde was dat
niemand minder dan staatssecretaris Melchior Wathelet (CDH) de strateeg van
dienst bleek te zijn en aan het BIVV heeft gevraagd “om op de affiches langs de wegen en in tv- en
radiospots de ‘sombere realiteit’ te tonen.” Laat ons wel wezen, de
staatssecretaris zal een nobel doel voor ogen hebben, maar het is vooralsnog
niet zijn taak om een strategie uit te denken. Hij moet aansturen de beste
strategie te volgen en laat deze liefst bepalen door mensen met kennis ter
zake. Nu heeft het BIVV duidelijk
expertise in huis en verderop in datzelfde artikel kunnen we dan ook lezen dat
de strategie van schokkende beelden vooral dient om de groep van ‘hardleerse bestuurders’
te bereiken. De ongevallencijfers gaan de goede kant uit wat bewijst dat er een
mentaliteitswijziging bezig is. Er is echter een kern van hardleerse
bestuurders die overblijft. “De harde
campagnes zijn er op gericht om ook hen te bereiken”, zo zegt Karin Genoe van
het BIVV.
Dat louter choqueren een verdere mentaliteitsverandering
zal teweeg brengen is erg twijfelachtig, zo leert het beschikbare wetenschappelijk
onderzoek. Harde beelden kunnen een eerste stap zijn om aandacht te trekken en mensen
te overtuigen, maar op zichzelf zijn ze nooit genoeg. De belangrijkste lessen
die we uit bestaand onderzoek kunnen trekken zijn de volgende. Ten eerste moet
je oppassen met extreem harde
beelden. De emoties die ze opwekken zijn zo sterk dat mensen niet eens aan
logisch denken toekomen, laat staan dat ze uit het harde beeld leren wat ze nu
wel of niet zouden moeten doen. Ten tweede zetten gematigd harde beelden hen misschien
wel aan het denken, maar is de kans groot dat het niet op de gewenste manier
is. Mensen willen de angst die zo’n beelden oproepen immers wegwerken onder
andere door redenen te vinden waarom het vooral anderen zijn en niet zijzelf
die een gevaar vormen op de baan. En daarmee komen we bij de derde belangrijke
conclusie: schokkende beelden werken alleen als ze vergezeld worden van een klare
boodschap die meteen ook duidelijk maakt hoe men zich dan wel moet gedragen. De
vraag blijft of dit mogelijk is als iemand tegen 120km/u (of voor de hardleerse
chauffeurs misschien wel 160) voorbij zoeft op de autostrade. Het beeld zelf
krijgt men misschien wel mee, maar zal die bestuurder ook een korte, gevatte,
en doelgerichte boodschap zien? Een hard beeld koppelen aan de juiste boodschap
is dé grote uitdaging voor het BIVV en hopelijk zijn het gefundeerde inzichten
en niet het aanvoelen van een staatssecretaris dat hen de richting aanwijst.
Tim Smits is
docent persuasieve en marketingcommunicatie aan de KU Leuven.
Karolien Poels is
docent effectiviteitsonderzoek en consumentenpsychologie aan de Universiteit
Antwerpen.
Beetje laat dat ik op jouw blog terecht kom maar bij deze dan toch gelukt... als BIVV staan we altijd open voor kritiek en dat moet ook! Het lijkt me echter leuk om u eens uit te nodigen op het BIVV. ik geef u heel graag wat meer uitleg bij onze campagnes en de reden waarom we in bepaalde gevallen wel of niet voor meer aangrijpende campagnes kiezen. Bij deze welkom (alsook uw collega ;-))
ReplyDeleteKris Verbeeck
Directeur Communicatie BIVV